Sunday, October 30, 2011

Asam pedas ikan patin


Wah!!!!!ni nak gitau..pestime makan ikan patin asam pedas ngan goreng tau...slama ni tau masak ikan patin masak tempoyak je...tu je rase2 yang sedap ngan ikan patin ni.... ari tuh beli sekor ikan patin...beli skit je..pasal nak try je dulu goreng ngan buat asam pedas...nah kau...baru tau sedap weh..goreng ngan wat asam pedas nih....bile goreng rase mcm makan ikan keli... xsempat nak snap... hehehe..pastu wat plok asam pedas..walawey...makan nasik smpai tuan tanah menambah 3x pa...adus....ye la...dah asam pedas ni mmg peberet tuan tanah...tu pasal r leh kata sedap.



Resepi Asam Pedas
sumber : Luper..saper2 punyer gitau yer..

15 tangkai cili kering * (rendam air panas utk lembutkannya)
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
2.5 cm halia*
2 batang serai
2 kuntum bunga kantan
1 cawan air asam jawa
air (bergantung kepada kepekatan yang dikehendaki)
daun kesum
garam gula secukup rasa
tomato/bendi or aper saja sayur yang anda nak letak
(wani masukkan 2 SB serbuk cili)

Cara buat:
1. Blend/kisar bahanyang bertanda *.
2. Panaskan periuk,masukkan sedikit minyak dan tumis bahan yang dikisar tadi bersama serbuk cili. Tumiskan hingga terbit minyak n garing sedikit.Lepas tu masukkan serai.
3. Kemudian masukkan air asam jawa dan biarkan mendidih seketika.
4. Setelah mendidih,masukkan air yang dikehendaki mengikut kepekatan yang anda hendak
5. Kemudian,masukkan bunga kantan,garam gula secukup rasa.
6. Masukkan ikan/ayam or aper2 jer yang anda suka berserta daun kesum hingga ikan/ayam tersebut masak. (Masa ijugamasukkanbendi or aper jua sayur yang anda suka)



Ni plak ikan kerisi goreng..boring la n xbest kalu gaul garam kunyit jer...try buat macam ni plak...Tumbuk lada hitam,bawang putih,halia dan garang kasar secukup rasa.Then,lumur2 pada ikan,n masukkan dlmikan yang telah dibelah belakang... perap kejap.then goreng...



2 comments:

  1. sedapnya..kena2 time ujan gini huhu

    ReplyDelete
  2. garang kasar macam mana? garang halus pulak mcm mana?

    ReplyDelete