Showing posts with label resepi. Show all posts
Showing posts with label resepi. Show all posts

Sunday, March 31, 2013

Dekat setaun tak membaking...jadi jom stat balik ngan Rainbow Kek..


Yesss...selepas setahun tuan tanah xmembaking....ye la..semenjak kawen aituh...xberkesempatan sangat nak membaking...maklumla...duduk umah baru,barang2 membaking xder,en asben plak xbrapo gemorkan kek,plus plak dengan virus 'M' dan seterusnya peknen yang mempunyai alahan sampai lembik2 ke diri...huhuhuhuh... so..aktibiti membaking ini direhatkan ngan jayanya....hahahahhahha...senang..kalu rase nak makan je...beli ajo yang di kedai..abes crito... tapi memandangkan dalam pantang aituh...ramai dok menayangkan kek pelbagai jenis..membuatkan tuan tanah terliur...maka, tuan tanah pon mengambil keputusan yang amat drastik...wahahahhaha..dratik la konon..padahal masih berkire2 jugak nak buat kek nih.malaih nak mengemas benor...tapi,kes xtertahan jugak godaan dari kak nor secubit garam..maka,terhasillah jua KEK PELANGI ni...atau bahasa omputihnya..RAINBOW CAKE...
Aitu mase peknen...mmeg tuan tanah terliur bona kek ni...tapi sempat makan....kalu tak..mesti menjejes air lior anak tuan tananhnih ha..hahahahhaha...sikit pon ok la...kene kontrol jugak makan ni..karang kene minum air gula tak pepasal mase peknen kan..sape susah..den jugakkkk....oh ya..kek ni wat sebab sambut besday jugak..maklumla..aitu tgh pantang..xleh nak celebrate..jadi..postpone la sapa bulan 3 ni ha..hhahahaha 
Oit..pjg plak ceritanye..okla...ni nak gitau resepi kek ni tuan tanah amik kat gerobok kak nor secubit garam tuh..mmg sedap..cuma yang krim tu amik dari gobok org lain.... jadi..jgn banyak cite..jom tgk resepi.. :) (kak nor... minta izin copy n paste ye...)



RAINBOW CAKE
resipi asal : Kaitlin Flannery
sumber : Madiha@Ratna & K.Nor

Bahan2:
3 cwn tepung serbaguna ( tepung gandum je)*guna sama mcm kak nor
4 sdk baking powder
1/2 sdk garam
1 cwn butter - suhu bilik
2 cwn gula castor ( kurang kan skit sbb manis kek ni) (MaDiHaA kurangkan ke 1 1/2 cawan masih terasa agak manis.. mungkin orang lain ok dah kot) * ni kite guna dalam 1 cawan + 1 sdb gula
5 biji putih telor - suhu bilik
2 sdk esen vanila
1 1/2 cawan susu segar - suhu bilik
pewarna - oren, merah, kuning, biru, ungu n hijau
shortening - ni untuk sapu2 kat loyang aje..minyak pun boleh (MaDiHaA (dan k.nor juga) alas dengan baking paper bahagian bawah loyang (saiz 8") & sapu keliling loyang dengan butter) *buat sama,tp pakai loyang segi 4

Cara:
1. Ayakkan tepung, baking powder & garam. Ketepikan.
2. Pukul butter & gula sampai kembang & gebu2 .
3. Masukkan telur putih, pukul lagi sampai sebati & gebu . (masukkan sedikit demi sedikit)
4. Masukkan esen vanila
5. Masukkan tepung berselang seli dengan susu segar. Pukul hingga sebati.
6. Kemudian bahagikan sama rata adunan tu dlm 6 mangkuk dan setiap mangkuk letak pewarna yang berlainan. Kacau hingga sebati.
7. Pastu bakar satu per satu guna loyang 8 inci ..jangan guna loyang besar nanti kek jadik nipis, bakar pada suhu 170C/ 180 C dlm 10 @ 15 minit. Bakar sampai habis 6 loyang tu pastu sejukkan atas rak dawai.. (jgn buang lg kertas alas utk mudahkan kerja melayer)
8. Boleh guna topping non dairy whipping cream, buttercream, cheesecream @ what ever you want..hee
9. Boleh jugak lapis2 kan dengan kiwi / strawberry / blueberry filling..( kalau suka )
 *MaDiHaA lapisi & frosting kek dengan cheesecream frosting seperti resepi di bawah, (K.Nor juga)

Read more: http://www.secubitgaramnor67.com/#ixzz2P5DDlPQn


Untuk krimnye plak tuan tanah amik resepi dari SINI


Bahan2 cream cheese..
250 gm cream cheese
60 gm gula aising - ayakkan
500 gm non-dairy whipping cream - pukul kental (bertanduk)

Cara2nya..
1. Pukul cream cheese bersama gula aising sehingga gebu.
2. Masukkan non-dairy whipping cream yang telah dipukul kental dan pukul sehingga adunan sebati.

Kalau xnak resepi ni boleh amik resepi yang kak nor punyer....

CREAM CHEESE FROSTING
source : Ayu@curlybabesatisfaction

Ingredient
250g Philadelphia cheese
125 butter
1 cup icing sugar- (Ayu used 1/4 cup)
1 tsp vanilla extract
juice of a squeezed slice of lemon- (Ayu used 1 lime juice)

Method 
Beat the cheese and butter, just until creamy, add the icing sugar, vanilla and lemon juice. 

Read more: http://www.secubitgaramnor67.com/#ixzz2P5Hs66Yi



Jemput makan semua.... yum3....


Saturday, July 16, 2011

Ladyfinger menjadi tiramisu

Assalamualaikum.....huhuhuhuh...pe kabar semua ari nih???sehat idak???xsehat,g klinik cepat2...kan makin melarat kan susah.....ok??sayang korang semua..hehehehehe
Ok..hari ni nak siarkan aper yang telah terjadi ngan mende kat bawah ni..ni jangan dok pikir pelik hokkay..mentang2la xbaper cun...ni lady finger atau kek tiramisu or biskut kot..bolehla...kat trg xtau nak beli kat mane...so..senang citer..buat r sendiri...buat byk2,pastu simpan lam peti kat beku tu.kalu nak guna,amik je..


Biskut tiramisu

Rujukan : Myresepi

Bahan-bahan ( 50 biji )

· 1C @ 135g tepung gandum (boleh juga guna tepung naik sendiri)

· 6 biji telur kuning

· 1st esen vanila

· 6 biji putih telur

· 1/2C tolak 1sb @ 115g gula kastor

· secubit cream of tartar (tambahan saya)

· Gula aising + penapis untuk dusting atas fingers

Cara-cara

1. Panaskan oven pada suhu 200C. Sediakan 2-3 helai baking sheet. Ketepikan.

2. Sediakan satu piping bag besar, bersama satu nozzle bulat bersaiz lebih kurang 1/2" (1cm). Ketepikan.

3. Ayak tepung sebanyak 2 kali dan ketepikan.

4. Dalam satu bekas, putar putih telur sampai berbuih. Masukkan secubit cream of tartar (supaya meringue tak mudah jatuh) dan masukkan gula sedikit demi sedikit. Putar hingga sangat kental (VERY stiff peak) dan ketepikan.

5. Dalam bekas lain, pukul kuning telur bersama esen vanila hingga pucat, lebih kurang 8 minit.

6. Tuangkan adunan kuning telur dalam meringue. Gunakan spatula untuk kaup balik secara perlahan-lahan hingga hampir gaul rata (akan kelihatan sedikit kuning telur).

7. Ayak tepung gandum sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi (saya letak 2sb dalam penapis, ayak ke dalam adunan, kaup balikkan dan buat sampai habis). Pastikan jangan terlebih gaul.

8. Letakkan adunan dalam piping bag dan picitkan atas baking sheet, lebih kurang 3.5" panjang, lebar 1", dan jarakkan antara satu sama lain sejauh 1".

9. Ayakkan gula aising di atas ladyfingers, biarkan seminit dan taburkan lagi gula aising bagi mendapatkan permukaan yang lebih rangup.

10. Bakar selama 10-15 min atau sehingga perang keemasan (luar akan sedikit ranggup tetapi bila tekan di dalam akan lembut/spongey.

11. Gunakan pisau untuk alihkan atas redai (jangan dibiarkan sejuk terlalu lama atas baking sheet, nanti melekat) dan tabur lagi gula aising. Boleh disejukkan dan disimpan dalam beg plastik untuk disimpan dalam freezer. Atau pun terus digunakan.



jeng..jeng.....hasil mende tuh..jadila seperti gambar di bawah ni..muahahahahaha..sedap..tp tuan tanah rase best pkai yg filling strawberri kot..psl mnis giler pkai blueberri..ok..jom semak resepi klu nk tau wat cmner k.. :)


STRAWBERRY TIRAMISU (versi asal Blueberry Tiramisu)
rujukan: Rabiatun dan K.Nor@SecubitGaram

Bahan untuk syrup:
150 g blueberry filling
80ml air suam
2 tbsp gula ising
sedikit parutan kulit lemon

Bahan2 lain:
250g cream cheese
125g whipped cream
125g whipping cream (guna 250g psl xder whipped cream)
50g gula icing~ shiffted
1 peket biskut tiramisu
sedikit buah blueberry segar (xletak psl xder)

Cara:
1). Mula2 sediakan syrupnya. Campur kesemua bahan dan kacau sebati. Ketepikan.
2). Pukul cream cheese hingga gebu. Masukkan gula icing, pukul seketika.
3). Campurkan kedua2 whipped dan whipping cream. Pukul hingga agak pekat dan sebati.
4). Campurkan krim yang dipukul tadi ke dalam adunan cream cheese. Kacau dengan spatula hingga rata.
5). Cara untuk melapis : Mula2 letak sedikit syrup, kemudian susun biskut dan letak cream ke atasnya. Boleh juga susun buah jk ada. Ulang hingga adunan habis dan ikut suka nak berapa banyak layer pun.

Friday, July 15, 2011

Making ladyfinger dan daging ala kaprau



Assalamualaikum semua...selamat ptg..hehehhehe..ptg la...kol 4 lbih dah....jadi sementara dok online sambil2 tgk the making Tolong,awek aku pontianak yang agak lawak gile tuh..tuan tanah nak masukkan n3 masak2 hari ni...yang mana asal dari dapur Kak Jee....pastu merebak dah k dapur Kak Nor...n dengan ini saya nak amik sedikit penyakit nih bawak ke dapur saya plak..heheheheh....komen saya??mmg sedapla....ade rase masam2..pedas2..aduhai..bila teringat mase naip ni...menelan air liur plak dah.....tp tuan tanah ni guna daun limau purut jugak..pasal tuan tanah ni xknal la daun selasih..hehehhhehe.....camner eh rupenyer...nnt nak tanyer mak kite camner rupanyer..ok..jgn cakap banyak..jom tgk resepi yang ade sdikit derhaka... :P



Ni daging ala kaprau yang boleh wat termimpi2 nih..hehheheheeh

DAGING GORENG ALA KAPRAU
Rujukan dari : Kak Jee n Kak Nor
BAHAN2:
250 gms daging batang pinang dihiris nipis
2 sudu besar paste tomyam (wani guna kiub tomyam maggi dlm 1 1/2 kiub)
cili api diketuk2 (ikut kepedasan. resipi asal mesti pedas)
2 labu bawang besar (dibelah lapan dan dicerai2kan)
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos cili (Kjee guna sos cili Thai)
daun selasih (wani guna mcm k.nor,daun limau purut)

CARA:
Perap daging yang telah dihiris bersama 2 sudu paste tomyam selama ½ jam. Kemudian tumis 1 labu dulu bawang besar yang telah dikerat 8. Kemudian masukkan cili api yang telah ditumbuk kasar. Setelah agak garing, masukkan hiriisan daging yang telah diperap dan goreang hingga daging kecut.
Kemudian masukkan kicap manis dan sos cili dan terus goreng. Masukkan daun selasih yang telah dipetik2, dicuci dan ditoskan. Kemudian masukkan juga baki 1 labu bawang besar. Setelah bawang besar layu, padamkan api dan hidang.



Hari ni makan ngan keladi singgang lada hitam ngan ikan goreng je.....nyum3..alhamdulillah..rezeki hari ni...

Ops...kat bawah ni nak tnjuk hasil godekkan minggu lepas..igt karang2 nak buat tiramisu..bersemangat ni nak buat pasal terliur ngan tiramisu kak nor..heheheheh...nak cari kat trg payah lady finger ni..alih2 buat sendiri..resepi camner nak buat,nnti tuan tanah kasik eh...n sila abikan lady finger yang bertukar kaler tuh.....xterkawal api dekpon...xsedar..nasib xrentung..huhuhuhu :P


ni hasil ladyfinger yg dibuat..ok la....abaikan yg rentung k..huhuh

ni rupenyer yg di close skit...

ni ready dibungkus utk di simpan dlm frozen...







Tuesday, May 17, 2011

Sambal Hitam Pahang (Sambal Belimbing Buluh)



Sambal Hitam Pahang (Sambal Belimbing Buluh)

Haiiiiiiiiii....salam semua....hari ini wan ingin menunjukkan... *eh3...silap...tercopy yang cheff wan puenyer plak...* Hehehhehe...ades...ari ni semua cutikan..sempena wesak day..nasibla tuantanah ni atu cuti.lau idak..xpepasal g keje....kelmarin pon..kopius betul k tak cuti ni...bzsgt la tuh..smpai gitu skali.huhuhu

Ok..ni nak citer sal sambal hitam ni...atau mak kite panggil sambal belimbing buluh...yang jadi ke nak cuba buatni...teringan rancangan JJCM yang Serina Chef Wan jadi pegacaranya...tgk la satu hari tuh,dia g pahang..tp dah luperkat tmpat tuh,dia dok makan sambal hitam tu...sedapnyer...tingin nak buat...tp..xder resepi....tangguh punyer tangguh..lenih baru siap...tp...mmg sdap rr sambal ni..mabeles...makan ngan n roti pon terangkat ooooooooo..mmg sedap r...

Yang terjadinya sambal ni..pasal tak sengaja g pasar payang,nmpakla org jual belimbing buluh ni...Aper lagi...rembat sekilo wat balik..huhuhu..tp balik pon pi peram dulu..ye la.RAJIN kan..wei..ingat senang nak buat..pe2 hal kene rebus lu smpai kering ooo belimbing tuh..bukan leh trus buat..Kelmarin minta tolong adik tengokkan belimbing yang direbus tuh....Punyer la satu periuk masak..alih2 yang tinggal...kat dasar periuk.hhahah..xterkejut pon..pasal dah tau..ok..bnyak plak mmbebel..jom tgk resepi..ni resepi ikut kak Izah Daut punyer..tapi oter skit ngan resepi ilahmasakanku..bab kate Pakcik Mat Gebu... derhaka sikit..maaf ye org2 Pahang..kalu saya tersilap... :)

Antara bahan2 yang digunakan.. yang itam skali tuh la belimbing buluh yang telah direbus hingga kering airnya, pastu ikan bilis..Tuan tanah blender ngan cili pasal mls nak menumbuk..Tp..guna blender kering yer..bukan blander basah tuh. Bawah skali bawang,gune blender kering jugak blend tu..separuh mesin,separuh tinggal.

1kg belimbing buluh (direbus xpa air hingga kering dan lembut,kemudian tumbuk sedikit)
1 Cawan ikan bilis (buang kepala,belah 2 basuh n blend or tumbuk)
10 tangkai cili padi (bergantung atas kepedasan yang dikehendaki)
7 ulas bawang merah (yang sederhana besar,bagi 2, separuh tumbuk or blend separuh lagi dimayang)
sedikit kicap, gula n garam (sesedap rasa)
Ni cara buat...

1.Sedia bahan2
2.Panaskan minyak
3. Tumis bawang, lada dan ikan bilis sampai garing sedikit
4. Garing sedikit baru masukkan sedikit kicap,gula n garam secukup rasa
5. Akhir skali baru masukkan belimbing buluh dan masak hingga masak n garing sedikit.
6. Siap masak,toskan sedikit minyak (Kalu guna minyak yang banyak,tuan tanah pakai kuali
xmelekat,jadi xguna minyak yang banyak)
7. Bolehla dihidangkan




Wednesday, May 4, 2011

Mapin Coklat Chip+Keju

Ok...ari ni nak masukkan n3 mapin nih...ni nama reka je ni..nama asal resepi ni xtau...amik kat LINK nih..dia amik dari allrecepie punyer..tp dioterkannya skit..huhuhuh..kek ni mmg sedap..pasal cheese kat tgh2 tuh...tp..silap masuk skit...xkembang maner r...tensen tol...1 resepi ni dpat banyak tau..saper nak buat skit2..just kurangkan je la separuh adunan. :) .ok2..jgn melalut..jom intai resepi



Muffin coklat chip

Bahan A
3 cawan tepung
2 cawan gula
½ cawan serbuk koko
1 sudu kecil garam
2 sudu kecil baking soda
2/3 cawan vegetable oil (kite guna 1/3 mentega cair+1/3 minyak masak biase psal minyak sayur tarak ade)
2 cawan air
2 sudu besar cuka
2 sudu kecil esen vanilla

1. Masukkan tepung, gula, koko, garam dan baking dlm 1 mangkuk
2. Kacau hingga sebati bahan2 kering tadi dan kemudiannya masukkan minyak,air,cuka dan vanila esen
3. Pukul bahan2 tersebut dengan whisk sahaja hingga sebati

Bahan B
225gm cream cheese
1 biji telur
½ cawan gula
¼ sudu kecil garam
200 gram coklat chip atau coklat bar dicincang (kite guna coklat bar cincang+ badam cincang)

1. Pukul chesse, telur, gula dan garam hingga kembang dan gebu
2. Kemudian masukkan coklat chip/coklat bar yang dicincang dan gaul sebati


Cara Buat
1. Panaskan oven pada suhu 175 darjah celcius
2. Tuang adunan muffin (bahan A) dalam acuan sehingga 1/3 penuh
3. Kemudian masukkan bahan B sebanyak 1 sudu kecil penuh (nak bes masok je 1 sudu besar)
4. Kemudian masukkan kembali adunan muffin (Bahan A) hingga jadi 2/3 penuh
5. Akhir sekali,bakar dalam 20 – 25 minit atau sehingga masak. Cucuk dgn lidi. Kalau lidi tu keluar licin,masak la tuh.


Kalu nak kembang macam mapin besau2 gitu,boleh lebihkan adunan dalam cup tuh..tp jgn smpai limpah..takot melimpah kuar kan adunan

Friday, April 1, 2011

Ayam Berempah


Selamat Sore smua ibu2..bapak2...(haip??knapa ade bunyi indon???silap nih...ptt makan resepi ni bunyi ala2 india pasal ade kari..hahahaha....merepek..hentikannya wani..)
ahak....oh ya..sori..lama tak menghapdate...tahap M mendahului segalanya di campur kebizian kat opis akibat ade kedatangan org2 audit pd bulan april nih..oh..saya sungguh tak suker org2 audit nih... (-_-'') BENCI...ok..luperkan kebencian tu...aper2 pon..jom layan Ayam Berempah ni...resepi yang diambil dari buku Sajian Planta..resepi asalnya Kepak Ayam Berempah..tp..kat rumah tuan tanah xder kepak k..ade part2 lain jer...jadi..gunakan ajer part2 yang ado..huhuhuh..sesaper nak tgk resepi die..jom...


Kepak Ayam Berempah
Bahan2:
150g marjerin Planta (saya gantikan ngan minyak biasa jer...)
800 gm kepak ayam
2 sb serbuk kari daging (saya lebihkan 1 sudu serbuk kari)
1 sudu kecil serbuk cili
6 keping daun kari
2 bj bawang merah sederhana * (saya jua lebihkkan sebiji bawang )
4 ulas bawang putih*
4 biji cili merah *
2 cm halia *
garam, serbuk lada putih, gula secukup rasa

Cara Buat:
1. Blend bahan2 yang bertanda *
2. Panaskan minyak (planta) dan tumiskan daun kari serta bahan2 yang di blend tadi hingga wangi. Setelah wangi, masukkan serbuk kari dan serbuk cili dan biarkan seketika.
2. Masukkan kepak ayam.
3. Tambah garam,serbuk lada putih,gula secukup rasa.
4 Balikkan kepak ayam beberapa kali hingga sebati dengan rempah,agak kering dan masak.

>> Tuan tanah masukkan sedikit air dan 3 sudu besar susu cair untuk menjadikan lebih berkuah..


Oh ya...xluper juga di ucapkan Selamat Ulangtahun Perkhawinan buat kak Nor Secubit Garam...dan juga Kak Ummi Zahidi. Semoga terus bahagia bersama-sama insan yang tersayang....

Tuesday, March 22, 2011

MakaroniGorengSimple



Salam semua.....ok..mlm ni nak kongsi resepi makaroni yg tuan tanah buat kes xmo makan nasik takot gemok YE LA TUH XMO GEMOK...YG KO MAKAN TIAP2 MALAM..BLH KE TAK NAK GEMOK?? ok..abaikan monolog tersebut...ok...resepi ni cikgu BI saya bagi dulu..tp,dia dulu wat pakai dendawan shaja..kni saya olah skit campur lebih skit sayur...blh la kasi khasiat skit kan..huhuhu...jom semak resepi...


Bahan2:
2 cawan makaroni (atau sebarang pasta yang anda suka)
3 cawan air
2 ulas bawang putih (dicincang)
1 ulas bawang merah (dicincang)
1 1/2 kiub ayam (xpayah gunakan garam pasal kiub ayam dah masin ye)
1 sdu besar sos tiram (xnak letak xper)
1 sudu kecil serbuk lada hitam dan lada sulah
1 keping dada ayam (cincang)
1 sudu kecil oregano
sayur2 apa saja yang anda suka..tpi kat sini tuan tanah masukkan:-
cendawan butang,batang saleri,sawi pak choy n carrot

Cara buat:
1.Panaskan minyak dan tumis sekejap bawang putih dan merah.
2. Setelah naik bau,masukkan ayam,cendawan,carrot dan batang saleri.Biarkan sekejap
3. Masukkan air dan biar hingga mendidih
4. Setelah air mendidih,masukkan makaroni,kiub ayam,sos tiram,oregano,lada putih dan lada hitam. Gaul rata dan biarkan sehingga air kering.
5. siap,taburkan daun sup atau daun bawang dan boleh dihidangkan....Boleh dimakan ngan sos cili or apa jua yang anda mahu..selamat mencuba(sila baca dgn nada seperti chef wan)....

Saturday, March 5, 2011

Ikan Bilis + Tauhu


Assalamualaikum...huhuhu..lama tuan tanah tak bersiaran ye..dek kerana kemalasan melanda jiwa..hahhahaha (blh ke bg alasan mcm tu..mmg dsar pemalas...)
Ok..ari ni tuan tanah nak siarkan resepi peberet tuan tanah...sambal bilis + tauhu...tuan tanah suker sgt2 sambal ni..nak2 kalu makan ngan nasik..pulut ke..mau bertambah2...hahhahaha...bagi tuan tanah la...aper kate kite semak resepi campak2 nih.hehehehhe


Sambal Ikan Bilis Dgn Tauhu

Bahan2:
2 cawan bilis halus (goreng hingga garing dahulu dan ketepikan)
1biji bawang besar *
5 ulas bawang merah *
2 ulas bawang putih *
1 inci halia *
1 ulas bawang merah besar (dimayang)
2 keping tauhu (dipotong kecik2)
1 keping asam gelugur (nak guna asam jawa pon ok..tp kene agak2 r)
3 sudu besar lada mesin (lada kering yang dimesin siap2 atau blh guna cili boh)
Minyak secukupnya
Garam,gula secukup rasa
*Di mesin bersama

Cara Buat:
1. Panaskan minyak,tumis lada dulu hingga masak
2. Pastu baru masukkan bawang yang telah di mesin dan dimayang tadi..Tumis lagi hingga terbit minyak.
3. Setelah terbit minyak,masukkan gula,garam,asam keping n sedikit air (jgn banyak sgt air jer...kalu yang guna asam jawa tu,gaul asam jawa tu ngan air skit jer.jgn byak sgt..)
4. Kemudian,masukkan tauhu n tumis lagi hingga kering air
5. Akhir skali,masukkan bilis yang digoreng tadi n gaul rata terus tutup api.
6. Selamat makan dgn nasi panas... :)


Sunday, February 27, 2011

Roti...Roti....

Assalamualaikum......
Xjawab dose...bek jawab..hahaaahhhaha...wajib tuh...erm...hari ni nak pamer puding roti...tp yang dibuat semalam r..tingin sgt nak makan...makan edisi mencari bahan2 pon bermula...so..pastu..ting!!!jadila puding roti..reka2 je...berharap menjadi sedap..mujur gop jadi..hahahahahha..pe lg..jom..mkn...








Resepi campak2:
Bahan kastad:
2 biji telur
whiping cream (yang biase jual kat pasar2 raya)
susu segar (wani guna yg HL..tinggi kalsium n sedap skit rase die)*nak pakai susu cair pon blh*
2 sudu gula
secubit garam
1 sdteh vanila esen
sedikit pewarna kuning
1. Semua adunan kastad ni dimasukkan dalam satu bekas n dikacau sebati. (susu ngan whipping tu agak2 la untuk satu loyang roti tuh)
4 keping roti putih
3 keping roti butterstcoh (betul kot eja..yang gardenia tuh)
3 keping roti coklat raisin ( yang jenama sama mcm atas tuh jugak)
sedikit butter
kepingan badam,pisang or aper2 je la buah-buahan yang nak diletakkan
1. Potong roti kecik2 dan susun dalam bekas or loyang yang telah disapu mentega. Kemudian cerai2kan sedikit butter tu semasa susun roti tadi
2.Tuang kastad tadi dalam adunan roti tuhdan biarkan sekejap agar semua roti tu kembang n sebati ngan kastad tuh
3. Taburkan kepingan badam,pisang,kismis or aper saja diatasnya.
4. Kemudian bakar hingga masak (bergantung atas oven masing2,wani guna suhu 150C selama 25 minit)
Sos kastad
4 cawan air
2 cawan susu cair
1 cawan gula
6 SB tepung kastad
1 SK esen vanilla
1.Masak kesemua bahan dalam periuk dan masak diatas api sederhana hingga mendidih dan kelihatan agak pekat.Bila dah pekat,tutup api.
Pas siap...cedokkan piding dalam pinggan,then curah kastadnya diatas puding..kalu nak syiok...scoop aiskrim n tarok atas puding tuh..hahhaahah..JOM TAMBAH LEMAK..!!
Xp
Jom semua..kite makan....

Tuesday, February 15, 2011

Red Velvet CC + Resepinya

Huhuhu....dah makan2 berat..jom tmbahkan lg lelemak baru..bab kta kak nor..jom menternak lemak..hahahahaaha..1st time buat CC ni...mmg sedap gegiler rr..gebus n lembut tau..pastu ngan cream cheese diatasnya itu....mmg syiok abis..tapi saya kurangkan gula rr...baru sedap...huhuhuh...nnt tuan tanah masokkan resepi ek..skarang tuan tanah..nak makan2 CC ni ngan my BFF...luv sgt2...








**Ni update entry..resepi Red Velvet ni tuan tanah amik kat CINI (Bonda Hanis Zalikha,Auntie Nanie)

TOPPING
LANGKAH PERTAMA

-250gm cream cheese
-250gm mascarpone (xguna pon…)
- 1 cawan gula icing (brand king) yang telah diayak (wani pakai yang biase je)
- 1 sudu teh esen vanila
-300 ml non dairy whipping cream sedikit demi sedikit sama sebati (hampir kehabisan stok,jadi wani guna sikit jer..dalam 100ml shaja)


Cara membuat :
1. Pukul cream cheese n mascarpone (yg ni wani pukul cheese je) hingga kembang
2. Kemudian,masukkan gula icing dan esen vanilla dan pukul lagi hingga kembang n sebati
3. Akhir,masukkan whipping dan pukul lagi hingga sebati.Kemudian,boleh masukkan ke dalam peti.


LANGKAH KEDUA

240ml susu cair dicampur dengan 2 sudu teh cuka
(perap selama 10 minit dan campurkan 2 teh pewarna merah)
ketepikan dulu.....

Ayak bahan-bahan ini :-

250 tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam halus
2 sudu makan cocoa powder
(Semua diayak bersama dan ketepikan *wani ayak 3x*)

LANGKAH KETIGA


Bancuhkan 2 sudu teh cuka dengan 1 sudu teh soda bikarbonat.
(Ketepikan dulu)

LANGKAH TERAKHIR

150gm butter
100gm gula castor
200gm gula perang (wani tak pakai brown sugar pasal xder stok,wani cuma masukkan 250gm gula castor)
1 sudu teh esen vanilla
2 biji telur

1. Pukul butter,gula castor dan gula perang sehingga kembang
2. Kemudian,masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi hingga kembang
3. Masukkan vanilla esen
4. Kemudian,masukkan pula tepung yang dah ayak tadi berselang seli dengan bancuhan susu cair dan pewarna.
5. Last sekali masukkan bancuhan cuka dan soda bikarbonat.
6. Bakar dalam oven yang dah dipanaskan selama 10 minit. Dengan suhu 160 darjah celcius selama lebih kurang 20 minit. (Yang ni wani guna paper cup,masukkan adunan tersebut dalam paper cup tu dan bakar.Bergantung atas oven masing2 yer..kalu nak tahu dah masak ke belum,cucuk ngan lidi,kalu bersih,maka dah masak la tuh)

Sunday, January 2, 2011

Kudapan petang

hari ni saya telah terlebih rajin..hahahahah..skali ku buat 2 kudapan waktu ptg...bkn per..nak bls bekas jiran tetangga yang ade 2,3 bekas yang tak terbalas lg.nak bagi bekas kosong je,xtergamok la plok...tu yang bikin 2 kudapan pon...kat umah ni org tak ramai,so,bagi2 la kat jejiran tetangga skit sorang..wat rase..huhuhuh..hari ni buat tepung pelita ngn cupcakes pelangi...


Tepung pelita...giler susah nak buat bekas tuh...huhuhuh


Tepung pelita ni amik dari umah cik yani my resepi.Izin C & P yer...

RESEPI TEPUNG PELITA

Bahan-bahan ( 12 cups- bergantung pd saiz bekas )

1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 sudu besar tepung beras(ratakan)
1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
sedikit kapur dan sedikit garam
Cara-cara

1.Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati.
2.Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
3.Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
4.Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap.
5.Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
6.Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.
7.Sejukkan

ok,yang ni plak rainbow cupcakes..amik kat SINI

cupcakes pelangi..
cantikkan???huhuhuh




RESEPI RAINBOW CC (versi di melayukan)

Bahan2:
3/4 cawan tepung naik sendiri
3/4 cawan gula halus (sy kurangkan sedikit gula..xmo manis)
3/4 cawan Unsalted Butter (lembutkan)
2 Biji Telur
1 1/2 tsp Vanilla
3 tbs Susu
Pewarna Merah, Biru, Hijau, dan Kuning

Cara-cara:

Panaskan oven pada suhu 395 darjah.

Dalam mangkuk adunan, guna whisk untuk pukul gula dan mentega hingga lembut dan ringan. Adun sehingga berwarna putih.
(saya xpkai wisk ms ni,tp guna mixer..huhuhuh,kat bawah bru sy pakai whisk)

Putar perlahan telur dan gandum, pastikan keseluruhan adunan dipukul. Letakkan vanila.

Putarkan dan letak susu 1 tablespoon dalam satu masa, adun keseluruhan setiap kali meletakkan susu.

Bahagikan adunan kepada mangkuk kecil. Dan masukkan pewarna

Letakkan cawan muffin dalam loyang muffin . Bermula dengan warna ungu, Ambil adunan dengan sudu dan masukkan ke dalam cawan muffin, penuhkan adunan samarata.
Sambung dan lapisi dengan warna biru, hijau, kuning, oren dan merah.
Bakar selama 20 minit pada suhu 395 darjah.

Friday, December 31, 2010

Jom Makan...

Tadi lunch tuan tanah masak gulai telur itik.....lama tak buat...tingin nak makan....kebetulan plak..mmber tuan tanah ada bagi 10 biji telur itik hasil peliharaan itik2nya itu..hahahhaha..mekasih CIK YATIE..kerana sudi membawa telur tersebut...tp,maaf la..xsmpat bui skit kat cik yatie...pasal laku sgt...tggl kuah jer..ahakz...tp...tdi tghari..tuan tanah terlupa nak amik pic...kes bz nak berkejar ke Dungun coz ada kelas solekan pengantin..tp,frustnya...dah siap2,kuar umah....kak na yang join skali nak g klas makeup kol..kata kelas dibatalkan...postpone xtau la bile..huk3....penat je dok kelam kabut masak awal tadi...tp,alang2 dah kuar umah..dah lam perjalanan..teruskan jugak hingga sampai ke Mesra Mall..hahaha..motip??pi cari donut BIG APPLE n sabun di spa TANAMERA..dah lama dah abis sabun ni..tp,xberkesempatan nak beli..alang2 pergi dgn kebetulan ade sale..trus rr rembat..dpt jugok muroh..hahhahahaahhapas baliktadi..ade la jugak lebih bahgian tuan tanah gulai telur itik tadi..dapat jugak makan..lau idak..kempunan oooooo..jom makann


ni hidangan tuan tanah malam ni..tu sebeloh kiri telur itik tuh...makan ngan ikan masin n sambal belacan..syiokkkkkkkk

RESEPI GULAI TELUR ITIK
bahan2
1 cawan santan pekat
1 1/2 cawan air (kalu nak pekat,kurangkan air ye)
4 biji bawang kecil
1 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
4 tangkai lada kering
1/2 sudu kecil ketumbar
1/2 sudu kecil jintan kasar
1 keping asam gelugur
4 biji telur itik

cara membuat:-
1. Tumbuk/giling/blander kesemua bahan kecuali santan dan air
2. Masukkan santan dan air dalam periuk bersama bahan2 yang dikisar/ditumbuk/ digiling tadi
3. Sentiasa kacau santan n bahan2 tadi bagi mengelakkan ianya menjadi pecah
4. Masukkan garam,gula,perasa dan asam keping
5. Setelah mendidih, pecahkan telur ke dalam bekas dan tuang perlahan2 ke dalam periuk santan tadi untuk menghasilakan telur yang cantik. Ini kerana,jika telur dipercahkan terus ke dalam periuk tadi ,bimbang telur tu akan berserabai.
6. Biar seketika sehingga telur masak.
7. Tutup api n boleh dihidangkan

*kalu ade yang nak pedas,tukar ladakering tadi dgn cili padi sesedap rasa pedas anda...

Saturday, December 25, 2010

Spageti bolokwok..huhuhuh

hu3...mesti ade org tanyerkan..bakper la gi bubuh nama gitu..buruk bebenor...hu3..tu nama ringkas untuk memudahkan sebutan bagi spageti bolognise..hari tuan tanah ni wat spageti tok gader2...so...buat kuah nyer bnyk2..jadi bnyak la yg lebih,masok lam esbok..lapar2 karang,kuarkan,pnaskan aje..then makan la ngan roti or spageti..hehehehe *ni waktu mlm..tetiba je lapor melanda....tu yg alang2,masokkan entry ni la..hehehe* em....ni resepi bolognise yg telah saya derhakakan....huhuh..ye la..uat ikut lidah melayu la senang skit..senang nak telan..kalu idak...susah..k,jom semak resepi di bawah yer..

Spageti bolognise

Spageti Bolognise
Bahan2
1 tin sos prego *perisa tradisional*
1 tin besar tomato puree
1 tin cendawan butang *dihiris nipis*
1 paket daging cincang (lebih kurang 400gm)
3 ulas bawang putih *dicincang*
1 ulas bawang merah *dicincang*
1 ulas bawang bombay *dicincang*
1 batang karot *dicincang*
2 biji tomato *dicincang*
1 biji lada benggala *dicincang*
1/2 cawan air
1 kiub ayam
3 sudu besar sos tomato
5 sudu besar sos cili
1/2 sudu besar oregano
1/2 sudu kecik rosmary *xletak xpe*
1/2 sudu besar serbuk lada hitam
garam,gula secukup rasa

Cara membuat:-
1.Panaskan minyak zaiton dan butter,masukkan bawang putih dan merah,tumis hingga naik bau.
2. Masukkan tomato dan biarkan seketika (lenih kurang 3 minit).Masukkan juga sedikit oregano.
3. Masukkan karot,cendawan butang,lada bengala.Kacau sekejap dan masukkan sedikit air (sedikit sahaja untuk melembutkan sayur2 nanti).Biarkan sehingga air kering sedikit.
4. Kemudian,setelah air sedikit kering,masukkan air lain,tomato puree dan sos prego.
5. Biarkan sekejap dan masukkan daging cincang
6. Kemudian,kecilkan api,dan biarkan ianya mereneh sehingga mendidih dan daging tersebut masak.
7. Masukkan lebihan oregano tadi bersama bawang bombay, garam,gula,perasa,sos tomato,sos cili dan serbuk lada hitam,dan biarkan seketika lagi diatas api kecil hingga betul2 masak *dalam lebih kurang 15 minit*
8. Andainya sos anda ni nmpak cair..boleh masukkan air tepung jagung sehingga mendapat tahap kepekatan yang anda kehendaki
9. Tuangkan ke atas spageti pilihan anda dan taburkan dengan keju parmesan...

##kalu nk masukkan bebola daging pon blh jugak..sedap jugak...nk tukarkan daging pada ayam pon ok jua... semua atas rekaan masing..

Tuesday, December 7, 2010

Spagetti Carbonara



uhuk3...adoi..sakit tekak makin menjadi2..selsema makin kurang dah..xsehat ni..mula la nak makan pelik2...lama tak buat spageti ala carbonara nih....pasal kalu buat.mmg tuan tanah je makan..kalu ade adik2..dowang tolong habiskan..tp,semenjak 2 menjak jadi anak *tunggal* nih..wasser mcm xpadan je nak buat.tp mlm ni termengidam sgt..kene buat jugak rr...pastu bilas ngan air lemon tea panas2 suam gitu....cmpur madu..sedap upenyer...tak terasa sgt madunya..pasal lemon tarok bnyak2..huhhuh..ha..sini ade resepi..leh kongsi2 tok semua.wasernya ambil dari majalah wanita yang bilangan biler ntah..huhuhu..jom layannnnnnnnnn

bahan2
180gm fetuchini, rebus dan toskan (tp saya guna spageti)
100 gm krim masakan
50ml susu cair
4 ulas bawang putih
30 gm daging lembu dihiris nipis (saya gunakkan dada ayam)
30gm cendawan butang
1 biji kuning telur
30 gm keju parmesan (saya tak guna yang ni)
sedikit serbuk pati ayam,lada hitam,garam, gula dan perasa

**saya juga masukkan udang,sotong dan sosej..anda boleh mempe
lbagaikannya dengan apa yang anda suka..Lala pon leh masukkan...

cara buat.
1. Masukkan susu ke dalam krim masakan dan juga kuning telur. Kacau rata
2. Masukkan sedikit garam,serbuk perasa,gula dan sedikit serbuk pati ayam kedalam adunan susu dan krim tadi
3. Panaskan minyak,kemudian tumis bawang putih hingga kekuninga
n
4. Masukkan daging,cendawan *or udang ke,ayam ke,sosej ke aper je yang anda suka*
5. Masukkan spageti dan adunan susu krim tadidan kacau rata
6. Masukkan serbuk lada hitam dan kacau lagi hingga sebati
7. Akhir sekali masukkan keju (yg ni saya tak masukkan )
8. Makan..huhuhuhu

jom makan..pastu minum tea lemon..nyaman gitu......

Friday, November 26, 2010

Puding Mangga Berkastad

ellow....huhuhuh..ni nak siarkan puding mangga yang dibuat semalam...sebenarnya nak buat puding mangga setelah melihat dari blog En MAT ngan K.NOR yang demam memuding rituh...tgk dowang wat puding kiwi la...puding laici la..puding stoberi.....terliur ngat..huhuhuhuh..tu yang buat tuh...tp kan......ade citer lawak skit mase wat pding nih..ye la..wat skit2 ne cukup..jadi nak wat la 2 adunan...yang lain semua sukat 2 adunan...tp gula pi sukat satu adunan...tawar hebe kate org trg....aduh.............tu yang wat sos kastad tu wat ganti...kasi manis skit...leh rr belen ngan puding yang tawar hebe tuh..hehhehehe..meh makan...sesape nak resepi leh amik kat SINI....untuk wat versi mcm dowang..tpi nak tukar jadi mcm tuan tanah..leh amik resepi kat bawah...


Puding Mangga

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 gram serbuk jelly "konnyaku"
5 cawan air
2 camca besar gula pasir
400 ml susu sejat "IDEAL"
400 gram isi mangga masak*
150 ml air*(*dikisar halus)
4-6 titik pewarna kuning

CARA MEMBUATNYA :-)
Dalam periuk, satukan air, gula dan serbuk jelly, kacau hingga larut dan masak dengan api sederhana sambil dikaau selalu hingga mendidih, masukkan 4-6 titik pewarna kuning, kacau rata.
Alih periuk dari api. Tuang puree buang mangga tadi dan kacau dengan whisk hingga rata , kemudian masukkan susu cair, kacau hingga rata. Isi dalam bekas sesuai, biar hingga hilang wap panasnya.
Simpan dalam peti sejuk selama 1 - 2 jam atau hingga keras.
Nak makan.tuangkkan kastad diatasnya.

Untuk Kastadnya

4cawan air
2 cawan susu cair
1 cawan gula
6 SB tepung kastad
1/2 cawan potongan mangga yang dicincang

CARA MEMBUATNYA
Masuk ke semua bahan dalam periuk kecuali mangga
Masak di atas api sederhana hingga mendidih dah kehilatan agak pekat.
Bila agak pekat dan masak,masukkan mangga dan tutup api
Siap

Saturday, November 13, 2010

Tortillas....


alamak...dok sedap FB...lapar la plak....baru igt..ptg tadi makannasi..pastu,g amik adik..pekena dgn roti tempayan kari kambing kat Kelulut...balik umah..lapar la plak...huhuhuhuh....gi godek2 kat dapur..tgk ape yg ade..baru tingat..ade beli tortilla ritu kat Giant mase pi beli puff pastry..hm..per lagi..cari la per2 yang ade...ayam goreng..check..bnyak lagi..pow bhgian dada..daun salad??aiseh..xder plak...xper..ganti ngan kubis...tomato...beres...mayonis?sos thousand island??ade..wahahahha..suker2....aik..keju pon ade...bagus2....hhahahaa..jom buat n makan......saper2 nak??boleh..amik la..hehehehee xp

jum makan......
alamak..terlupa buang lidi tuh..xnak kasik terbuka tuh..huhuhu

resepi :
  • sekeping tortilla... *oh ya..ade terlihat kak roz buat tortilla nih..leh amik resepi kat SINI*
  • tomato dibuang biji *saper suker lebihkan,saper tak...letak skit*
  • dada ayam *tuan tanah guna ayam yang ayamas,goreng n pastu potong kecil2*
  • daun salad@kubis
  • mayonis,sos thosand island,sos cili *letak sesedap rasa*
  • mozarella chesse *xnak letak xper
(klau suka anda leh tambahkan sayur yang anda minati)

cara buat :
  • letak sekeping tortilla atas kuali,panaskan tanpa minyak.guna api yang kecil n slow..kan hangus lak kan
  • tabur keju atas tortilla dan biarkan mencair
  • pastu leh taburkan sayuran2 yang anda minati
  • pastu tarok hirisan ayam
  • pastu leh tarok mayonis,sos thousand island,sos cili sesedap rase anda.kalu suker lada hitam leh tarok sedikit serbuk lada hitam
  • gulungkan
  • pastu..makan la..aper lagi..hehehehhehe

Sunday, October 31, 2010

penangan dari 'rumah' kak nor..

kak nor...xtahan...tergoda sgt2 tgk sizzling dari umah kak nor...sedap2....suker sgt2..wani makan ngan yatie kak nor...syiok habis.....ayah pon kata ok..sedap...kalu kat luar...xpuas nak makan..dpat ciput je...ayam pon leh kire ketul2 die...yang ni..puas ati..tarok cndawan ngan ayam bnyak.hahahha..mekasih kak nor atas resepi sizzling ni n pembuat asalnya....tp yang ni mee die wani guna spageti angle hair..memandangkan mulanya nak buat dgn kuew teow...alih2 ngah mmbeli terlupe nak amik..dh la tuh..syok2 amik barang,nak g bayar,terlupe beg duit ade lam kete..bawa hand bag je..wat malu tol la...so..jom la layan mee ni..sedap......

sedap3..yum3....

ade sesaper nak??angkat kaki...hahahhahahaha..soe..dah abis..g mintak ngan kak nor ye...


jom layan resepi...

2-3 sanggul (gulung) yee mee ~ wani guna angle hair spageti
5 ulas bawang putih ~ ketuk2 jer
5 biji cendawan shitake ( cendawan kering)- rendam sehingga agak lembut hiris
1 keping dada ayam- potong mengikut citarasa
1 sudu besar serbuk cili ~ yg ni tambah sendiri..kasi pedas2 skit
3 biji cili kering- potong 3
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap cair
1 sudu besar kicap pekat
1/2 in halia- hiris nipis (wani terlampau rajin,hanya ketuk je)
Serbuk lada hitam
garam- secukup rasa
Beberapa titik Minyak bijan
1 sudu besar Tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air
sedikit minyak utk menumis

cara buat
Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
Masukkan ayam yg telah potong sehingga agak empuk.
Masukkan 2 cawan air.
Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam. Biarkan mendidih.
masukkan cendawan serta sayur2 lain- tunggu 2-3 min.
Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.
Titikkan minyak bijan beberapa titik-jgn banyak2...
Akhir sekali, masukkan yee mee- biarkan sebentar & hidangkan panas2.
(ni di ambil dari rumah kak nor..minta izin C & P ye kak nor....)

Sunday, October 17, 2010

gader2 + makan2...

wah3....kak nor dah tayang gader2 yg semalam..hehehhehehe...nak baca sepenuhnya...gi tgk kat umah kak nor yer..tuan tanah terlampau rajin nak menaip..hehheheehhe..kat umah kak nor...siap ade gambar lagi....sini tuan tanah luper nak bawa kamera..hnya bawa kmera tepon jer..nak masok lamni pon mls...xok sgt gambonyer..hehehhehehe....

tu la en ben..blogger terkenal... n kak nor..tuan rumah yang sgt2 baik hati..malu saya..hehehhe

bersama-sama blogger yang lain....slamat berkenalan.....

hhha.....kak nor ade request kek coklat kukus..jadi di sini...tuan tanah kongsi la....ni pon ilham dari kawan opis jugak...nama zeti...dia yang bagi...tuan tanah olah skit je....nasib baik menjadi..hahahahahha.jom tgk resepi


Kek Coklat Kukus Zeti

Bahan A

1 cawan serbuk koko
1 cawan minyak jagung *tp wani pakai minyak masak + mentega dicairkan,campur dua2 hingga jadi secawan*
1/2 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
1 cawan gula *wani kurangkan jadikan 3/4*
*wani derhakakan skit resepi dgn meletakkan 1 camca besar nescafe 3in1 dan 1/2 camca besar peanut butter (yang ade kacang xhancur kat dalam)*

Bahan B

1 cawan tepung gandum }
1 camca serbuk penaik } diayak bersama sbyak 2x
1 camca baking soda }
1 camca vanila esen
3 biji telur gred A *stok telur gred A kt umah xder,jadi wani guna 4bji gred D*

cara buat:
1. Masak ke semua bahan A hingga sebati dan menjadi suam. Sejukkan sedikit
2. Pukul telur hingga kembang
3. Sambil memukul telur,masukkan bahan A tadi dan esen vanila.Gaul sebati
4. Kemudian,masukkan tepung gandum dan pukul lagi hingga sebati
5. Pukul selama 3 - 4 minit
6. Kukus hingga masak

ok kak nor....simple jer....tapi mmg sedap..pasal tak muak coz kek ni dikukus... oh ya..kat bawah ni wani letakkan juga peanut buttercream.

Peanut butter cream

Bahan2
1 cawan krimwell
1/2 cawan shortening (lemak sayur)
gula ising *yang ni wani agak2 jer,bergantung pada kemanisan yang dikehendaki*
2 camca susu pekat
2 camca vanila serbuk (guna esen pon ok..)
3 camca peanut butter

Cara buat

1. Pukul krimwell dan shortening hingga kembang dan gebu segebunya *erk..bukan en mat gebu yer...yang blog tiffin biru tuh*
2. Masukkan vanilla dan gula ising dan pukul lagi hingga betul2 sebati
3. Pastu masukkan susu pekat n pukul lagi
4. Akhir sekali setelah kesemuanya sebati dan kembang,masukkan peanut butter dan pukul sebati dan berkrim
5. sudah boleh di gunakan...

ok....setelah siap....jom makannnnnnnnnnn...heheeheh

ni versi kukus lam cup..hahhahha..suker2..rupa dah jadi mcm apam..syiok sgt......

ni bawak g umah kak nor ritu ( kek coklat kukus + peanut buttercream+coklat)